- Je Koh-I-Noor skutečně taková sr*čka??? - Penforum.cz - plnicí pera a kvalitní psaní - fórum

Fórum pro fanoušky plnicích per a kvalitního psaní


Rádi píšete plnicím perem? Používáte značkový diář? Tak tento web je pro Vás.

Je Koh-I-Noor skutečně taková sr*čka???

Čím napájíte svá pera? Používáte originální inkoust stejné značky jako pero, nebo nějaký jiný? Jakým odstínům dáváte přednost?

Re: Je Koh-I-Noor skutečně taková sr*čka???

Příspěvekod Gek » 26 led 2015 20:08

Se zeleným K-I-N se mi píše dobře. V lahvičce žádné usazeny nejsou. Velmi dobře drží na prstech. :lol: Pokud jsou nějaké usazeniny, inkoust bych přelil přes jemné sítko a tím bych se jich zbavil. Nevím jestli záleží na tom, jak je inkoust starý. Ale asi ano. Já bych ho přecedil, nebo za 20 korun koupil jiný. Klidně si vezměte baterku a lahvičku prosviťte v obchodě.
Červený K-I-M nemám. Jen černý, modrý a zelený.
Ještě jsem si koupil obyč. pero a dokumentní inkoust.

Zdeněk
Věci mají jen cenu radosti, kterou mohou způsobit. Richard Aldington
Gek
 
Příspěvky: 94
Registrován: 12 lis 2014 21:28
Bydliště: Moravany

Re: Je Koh-I-Noor skutečně taková sr*čka???

Příspěvekod ondra.j » 21 bře 2015 12:57

Koh-I-Noor rozhodně není "sr*čka" - je to normální, obstojná modrá která svůj účel splní (používám ho občas v číně nebo v Parkeru). Jediné co mi na něm nesedí je příliš světlá barva (ale totéž mohu říct i o Pelikan 4001 Royal Blue) - proto pro déletrvající poznámky používám třeba Diamine Denim, (Majestic) Blue/Black nebo Sargasso Blue. Jinak nevidím důvod proč tento inkoust jakkoliv hanit - poznámky co jsem s ním napsal jsou i po dvou letech v pohodě čitelné, i když světlejší.
ondra.j
 
Příspěvky: 21
Registrován: 03 pro 2012 18:51

Re: Je Koh-I-Noor skutečně taková sr*čka???

Příspěvekod Thrawn » 18 lis 2015 22:03

Dobrý den, chtěl bych se zeptat. Používám doposud originální bombičky s modrým inkoustem k mému Parker IM Blackt CT a jsem naprosto spokojený. Jelikož mám ale trochu rád retro (no mám doma třeba klasický psací stroj ze třicátých let a rád jej používám), moc mi k typickému byrokratovi ze 30. let minulého století bombičky nesedí a hodlám zakoupit konvertor a "dělat to postaru." Taky v práci hodně napíšu, v současné době jsem v podstatě vyřadil propisky a píšu všude pouze perem. Ne vždy tak potřebuji, aby zápis vydržel tisíc let (a taky mi náplně/inkoust v práci nikdo neplatí), tak zvažuji klasický modrý KIN. Jenže... Moc se mi líbí, jak krásnou stopu zanechává originální inkoust Parker a zvěsti o KIN jsou takové všelijaké. Tak bych se chtěl zeptat, co je pravdy na tom vybledávání KINu a jak dlouho zůstane bez (alespoň podstatné) ztráty sytosti zapsaný text? U nás se zápisy skartovávají tak po pěti letech, takže kdyby mi tak dlouho vydržel čitelný text, tak by mi to nevadilo. Mám v plánu, že bych měl jednu dvě lahvičky v práci a jednu doma (plus dalších dvacet do zásoby ve skříni ;) ). No a možná jednu v aktovce, ale tam se bojím vylití inkoustu, tak to budu spíš řešit doplněním před odchodem z kanceláře/domova.
Thrawn
 
Příspěvky: 5
Registrován: 17 lis 2015 23:55

Re: Je Koh-I-Noor skutečně taková sr*čka???

Příspěvekod graphophilus » 23 lis 2015 17:44

Modrý K-I-N v zavřeném sešitu vydrží určitě desítky let; podle mě vůbec nevybledává, on je bledý hned od začátku. Někdo ho srovnával s Pelikan koenigblau, ale modrý pelikán je podstatně sytější. Tím, jak je K-I-N řídký, je naprosto bezpečný, takže nezacpává pero. Já jsem ho používal tím způsobem, že jsem pero vůbec nečistil a vždy jsem jenom přisál, takže po několika letech se přirozeně zahustil a byl sytější a navíc to bylo pohodlné a absolutně bez problému.
graphophilus
 
Příspěvky: 122
Registrován: 05 črc 2014 12:53

Re: Je Koh-I-Noor skutečně taková sr*čka???

Příspěvekod Kaňka » 25 lis 2015 22:16

Na eventuelním blednutí modrého školního inkoustu K-I-N může mít nemalou roli použitý papír. Některé bělené nejsou a jiné jsou - ať už chlorem, nebo jinými prostředky. V papíru může zůstat zbytek bělidla - a je "vymalováno".

Modrý školní inkoust K-I-N je proti plísni a jiným zvěrstvům chráněn svým pH - je kyselý. To může u méně kvalitního provedení pera způsobit problémy. Tento inkoust používám u všech nových per na vyzkoušení jejich vlastností - sytosti a ostrosti psané stopy, odolnosti pera proti zasychání.
Modrý školní inkoust K-I-N jsem otestoval již v několika desítkách plnících per. Součástí testů je to, zda pero po několika dnech nepoužívání začne psát ihned. Během několika dní se ve vršku vytvoří kyselé výpary, které otestují kvalitu povrchové úpravy hrotu pera a jeho okolí. K "poškození" došlo u dvou per. BAOER 517 a JINHAO 886. V obou případech došlo u "pochromovaných" kroužků v místě uchycení hrotu do pera k oxidaci, projevujícími se měděnkou a odlupováním tohoto pokovení. Ale u pera BAOER 517 by se pokovení stejně sedřelo při opakovaném nasazování a snímání víčka ...

Přesto má u mne modrý školní inkoust K-I-N nezastupitelnou roli a udržuji jeho zásoby na dostatečné úrovni. Ikdyž jej při běžném psaní nahrazuji modrým dokumentním inkoustem K-I-N.
Kaňka
 
Příspěvky: 32
Registrován: 30 lis 2013 20:03

Re: Je Koh-I-Noor skutečně taková sr*čka???

Příspěvekod graphophilus » 26 lis 2015 10:39

Zajímavá pozorování. Jestli v uvedených čínských perech jiné inkousty tyto korozní problémy nezpůsobovaly, asi to bude způsobeno kyselostí. Kyselost se obecně zvýšila poté, co se přestal používat jako protiplísňový prostředek fenol a snad se nyní používá kyselina salicylová, jen z modrého pilotu je zatím cítit fenol.
Chtěl jsem se zeptat, jestli s dokumentním modrým K-I-N nejsou nějaké špatné zkušenosti. Ještě nikdo na fóru ho důkladně nezhodnotil. Mi na černém dokumentním K-I-N vadilo velké povrchové napětí. To se projevovalo tím, že ve štěrbině hrotu byl stále přítomen inkoust, někdy i jinde. Pero šlo obtížně vypláchnout a barvilo i jiné inkousty. Je to pouze estetická záležitost.

Co se týče kyselosti inkoustů, kdysi mě zaujala následující tabulka (viz níže "Zdroj"). Z ní plyne, že ani renomované firmy se kyselých inkoustů nebojí: Omas a Visconti s hodnotou pH=1,7 jsou už docela slušné kyseliny. (Teoreticky nejvyšší hodnota je 1, nejvyšší zásada je 14). Jejich pera ale asi jsou z dostatečně kvalitních materiálů.


Zdroj:
http://www.marcuslink.com/pens/ink/ink- ... levels.htm

In 1996 Gregory Clark had an article published in Pen World giving the pH levels of a wide variety of inks. A low pH reading indicates the relative level of acid to a high pH reading that indicates the level of alkaline. Some brands/colours are listed with two different readings. That is because Gregory included both the pH levels found through his testing and those reported by the pen manufactures.
Readings that have been previously reported for the pH levels of inks include:

• 1.7 for OMAS Blue-Black, OMAS Royal Blue, Visconti, Lapis Blue;
• 2.2 for Montblanc Blue-Black, Montblanc Bordeaux, Pelikan Blue-Black, Visconti Turquoise;
• 2.6 for Caron d'Ache Imagine in Blue Sky
• 2.7 for Pelikan 4001 Blue, Visconti Permanent Blue-Black, Pelikan 4001 Turquoise, Quink Washable Blue, Waterman Purple;
• 2.8 for Caran d'Ache Escape in Caribbean Sea
• 3.0 for Montblanc Emerald Green, Quink Permanent Black, Waterman Blue-Black, Waterman Blue;
• 4.0 for Sheaffer Brown, Emerald Green, Peacock Blue;
• 5.5 for Caran d'Ache Dream in Blue Night
• 5.6 for Caran d'Ache Protect in Storm
• 6.1 for Caron d'Ache Travel in Grand Canyon
• 6.3 for Parker Penman Emerald;
• 6.5 for OMAS Sepia;
• 6.6 for Parker Penman Ebony;
• 6.8 for Herbin Green, OMAS Vespucci Red, Parker Penman Mocha, Parker Penman Sapphire;
• 7.0 for Waterman Havana
• 7.2 for OMAS Permanent Black;
• 7.5 for Parker Penman Ruby; Pelikan Brilliant Green;
• 7.8 for Visconti Black
• 7.9 for Rotring black, Waterman red, Caran d'Ache Explain in Carbon
• 8.2 for Pelikan brilliant red, turquoise, violet
• 9.0 for Sheaffer jet black
graphophilus
 
Příspěvky: 122
Registrován: 05 črc 2014 12:53

Re: Je Koh-I-Noor skutečně taková sr*čka???

Příspěvekod Kaňka » 26 lis 2015 15:52

Ochrana inkoustu je vždy kompromisem - školní inkousty KIN jsou natolik kyselé, že ve vyjímečných případech napadají nekvalitní pokovení. Ale nejsou dostatečně kyselé, aby zcela zabránily plísňové či jiné nákaze. V době, kdy byl nějaký výpadek dodávek od výrobce, jsem sháněl zelený inkoust KIN. V dvaceti papírnictvích nebyl a když jsem ho sehnal a koupil 3 lahvičky, tak jsem si pěkně naběhl - všechny tři po otevření nevoněly kysele, ale spíše zatuchle. V inkoustu plavalo něco, co vypadalo jako kus vaty - prostě plíseň jak vyšitá. Tak jsem zariskoval, sehnal čerstvou litrovou flašku tohoto inkoustu a jsem spokojen, má tu správnou kyselinku ...

Co se týká modrého (a asi i černého) dokumentního inkoustu KIN - to je složitější záležitost, na nové téma. Něco o něm sepíšu, protože jeho odolnost proti vodě a zejména slunečnímu svitu je výborná. Za takto odolné inkousty se v cizině platí desetkrát vyšší částky. Ale nemá jen pozitivní vlastnosti - ne všem perům šmakuje, drží se všeho jak ho*no košile ...
Kaňka
 
Příspěvky: 32
Registrován: 30 lis 2013 20:03

Re: Je Koh-I-Noor skutečně taková sr*čka???

Příspěvekod graphophilus » 26 lis 2015 18:31

Aha, že by ty chomáčky co plavou v mém zeleném KIN jsou plíseň? V červeném proti žárovce, sledováno lupou jsou vidět zase okem téměř neviditelné částečky, které padají, když se lahvička zvedne dnem vzhůru. Zatím čerpám shora a zdá se, že píše dobře a ve směsi s modrým je fialová i obstojně sytá i bez zahušťování. Já mám s dražšími inkousty (černý pelikán a iroshizuku) tak špatné zkušenosti, že raději experimentuji s KIN.
graphophilus
 
Příspěvky: 122
Registrován: 05 črc 2014 12:53

Předchozí

Zpět na Inkousty

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků